Opålitliga vädergudar och åter premiär för vårt säkerhetsspår

Plusgrader.
Regn.
Snö.
Minusgrader.
Friska vindar.
Jägersros banmästare David Ketteridge har några minst sagt hetiska dagar att se tillbaka på.
– Jag har jobbat på Jägersro i 28 år och skulle tro att senaste två veckorna har varit mina hittills jobbigaste, säger David när vi når honom för att kolla läget inför lördagens V75-tävlingar.


En lekman som inte jobbar med underlaget på en travbana till vardags undrar förstås genast vad som är det exakta problemet.
– Haha, jo det ska jag förklara!
– När temperaturen växlar från plus till minus och sedan lika snabbt tillbaka igen så skapas det problem. Adderar man sedan nederbörd till detta så blir det än mer besvärligt.
– Det blir helt enkelt ingen kontinuitet och vi har mer eller mindre jobbat med banan dygnet runt under två veckors tid och så kommer det säkert att fortsätta ett tag till, fortsätter Ketteridge.

När dessa rader plitas ner är det onsdag lunch. Ännu några dagar till lördag och V75 alltså, men förberedelserna är minutiösa.
– Jag följer väderprognosen till 100% och just nu håller jag tummarna för att närmaste dagarna ska stämma överens med vad som utlovas. Vi har banan i ett fint skick och efter lite regn under dagen ska det sedan bli uppehållsväder och kallt fram till söndag varpå det sedan ska bli mildare igen.

Okej, och det är alltså det bästa…?
– Sett till hur det har sett ut på slutet så JA!
– Tre, fyra minusgrader på dagen och ytterligare lite kallare på nätterna är ett väder som jag mer än gärna tar emot. Då kan vi koncentrera oss på att salta banan och det skulle innebära att vi är utan några större problem fram till lördagens V75-tävlingar. Vi kommer, om nu bara prognosen stämmer, kunna presentera en bana i toppskick på lördag vilket våra tränare ju är bortskämda med att tävla på…

Men om jag ändå ska tvinga mig att strö lite salt i såret. Du pratar om mildare väder på söndag, vi kör V64 redan på tisdag…
– Jo tack kompis – jag vet!
– Och det är en tävlingsdag som jag är betydligt mer orolig över. Det finns mycket vatten i banan och med plusgrader och kanske även nederbörd så kommer det att ställa till med en del problem. Men det får helt enkelt vänta, jag tar en strid i taget!

Innan jag släpper dig David Ketteridge. Vi skulle haft premiär för vårt säkerhetsspår förra tävlingsdagen, vilket vi också var duktiga på att basunera ut. Men så blev det inte, vad hände?
– Det var helt enkelt den tjänstgörande veterinär som tyckte, tänkte och också kände att brunnarna var för nära banan.

Men när vi spelade in vårt tv-inslag så var du ju noga med att du hade tagit till goda marginaler, eller minns jag fel?
– Du minns helt rätt Anders!
– Jag hade fått klara besked från ST att säkerhetsspåret skulle vara två meter och att brunnar skulle befinna sig ytterligare en halv meter in. Jag valde ändå att göra spåret 2,5 meter och placerade samtliga 20 brunnar tre meter in varför du säkert förstår hur snopen jag blev över att vi fick påbackning på jobbet…

Status nu då? Blir det premiär igen på lördag?
– Jag har själv ringt Karin Svensson på ST som är ansvarig för alla anläggningar. Jag hade fått instruktionerna från henne och hon erkände att det bitvis har varit för dålig kommunikation med landets veterinärer. Jag kan ju bara tycka att det är sorgligt sett till att det är vi som ser dåliga ut fast vi har gjort ett bra och korrekt jobb.

Så därmed?
– Vi har nu fått det godkänt av vår ordinarie veterinär Anders Rickard och på lördag finns av den anledningen möjlighet att använda vårt säkerhetsspår om så önskas.

För er som undrar över tjugo vita pinnar intill säkerhetsspåret när vi tävlar på lördag så är förklaringen enkel.
– Brunnarna i sig är ingen fara för hästarna, men jag har i samråd med Anders Rickard valt att placera ut dessa pinnar för att göra kuskarna uppmärksamma. Det innebär också att man kan slå fast att vårt säkerhetsspår är två meter och åttio centimeter brett.

Men då så, jag håller tummarna för att SMHI har klart för sig fram till lördag. Och att man sedan gör som så många gånger förut; tar en svängom på cykeln…
– Haha, tack – vi får väl se!

Anders Nilsson

Publicerad onsdag 13 januari 2021.