Foto: Mikael Rosenquist, TR Bild

Ola Karlsson – det lilla stallet med de stora framgångarna

Ola Karlsson har nio hästar på sin träningslista.


En startar på V86 hemma på Jägersro ikväll, fem startar vid lördagens V75–omgång på Mantorp. Sex av nio ute i lopp där det lägsta förstapriset är 60 000 kronor inom loppet av fyra dagar.
– Det är ju i de loppen vi vill vara med, säger Ola som alltid har en låg profil men som den här gången låter riktigt stolt.
– Fem hästar till start under en tävlingsdag har jag aldrig haft tidigare och just nu känns det som om jag har riktigt bra klass på stallet.

En snabb titt på listan och statistiken visar helt krasst:

# Samtliga nio hästar i stallet har rimliga vinstchans när de startar i sin klass.

# Åtta av nio har över 1000 startpoäng.

# 21 av 27 gånger har hans hästar varit bland de tre främsta under 2021 – en enda gång i år har en Ola Karlsson–häst varit oplacerad i år.

Hemligheten?

– Jag tror inte att det finns någon hemlighet. Istället har vi de senaste 18 månaderna stadigt förbättrat kvaliteten på hästarna. Dessutom har de fått vara friska och vi har kunnat träna på precis som vi önskat. Naturligtvis har jag fått mer erfarenhet som tränare, men det handlar inte om några drastiska förändringar i träningen även om jag givetvis slipat på en del detaljer.

Ola har sina nio hästar hemma på gården utanför Svedala. Han har haft en större rörelse, men tvingades då ha hästarna uppdelade på två ställen.
– Det passade inte mig. Jag har ett sånt kontrollbehov att det är mycket bättre att ha hästarna samlade på ett ställe.

Ola skulle inte säga det själv, men han är lite nördig när det gäller sina hästar. Att bara ha nio stycken i träning ger honom möjligheten att se varje häst i ögonen varje morgon, att träna varje häst på ett individanpassat sätt och att matcha dem precis som han önskar.
– Jag vill gärna ha en lång och jämn formkurva på mina hästar. Givetvis gäller det att försöka vinna varje lopp, men det gäller också att välja sina strider.

Grunden för Ola Karlsson är intervallträning, men han försöker hela tiden träna efter hästens unika förutsättningar. Han missar inte heller att studera sina hästar vid alla starter, varje gång stallet startar en häst står han vid banan och tittar.
– Eftersom jag inte kör själv vill jag ha koll på hur det ser ut och hur allt verkar. Det är ju också min sista chans att påverka något innan loppet.

Du blir aldrig sugen på att köra lopp?
– Ja, jag är väldigt fascinerad av löpkörning. Men det fungerar bättre för mig att stå vid sidan. Jag kan helt fokusera på mitt utan att fundera över själva loppet. Sen är det så tufft idag att om jag, som kanske skulle köra ett par hundra lopp, möter de som kör tusentals lopp så är de ju vassare. Jag kanske missar en halvmeter här eller där och det har du inte råd med.

Idag jobbar han enbart med starthästar och han har en förkärlek för hästar han hittar hos, och köper av, Solvallatränaren Stefan ”Tarzan” Melander.
– Idag är det inte lätt att hitta bra starthästar, men hos ”Tarzan” är det alltid raka rör. Jag och min sambo (veterinären Catharina Pettersson) har hittat ett bra koncept där.

Ola Karlsson sköter det mesta av rörelsen själv, men tillsammans med sambon Catharina har han ett unikt koncept; de delar på en anställd.
– Det är Lova Levin som jobbar för oss, hjälper mig med hästarna och Catharina på veterinärpraktiken.

Efter en stunds samtal med Ola förstår alla att han lever för sina hästar, tänker på dem dygnet runt och nog är den där typen som inte är ledig speciellt ofta.
– (Skratt). Nej, tyvärr har jag alldeles för svårt för det, erkänner han och blir nästan lite förlägen efter frågan om vad han skulle göra om han fick en helt ledig dag?
– Oj, jag vet inte när jag var ledig senast. Jo, vi var i Stockholm och vi var lediga en dag. Vet du vad som hände, vi hamnade på Solvallas restaurang. Då fick jag faktiskt lite skäll. Jag är för dålig på att vara ledig.

Men visst finns det intressen utanför stallet. Både ishockey och fotboll lockar – men hästarna går alltid först.

Fakta/Karlssons kusar

Jägersro ikväll
Lopp 6: Taxi Out Förstapris: 60 000 kr.

Mantorp lördag
Lopp 5: Red Mile Brodde Förstapris 110 000 kr
Lopp 6: Pre Calculated Förstapris: 110 000 kr
Lopp 9: Run Brodde Run Förstapris: 110 000 kr
Lopp 10: Inertial Förstapris: 125 000 kr
Lopp 11: Panamera Förstapris: 110 000 kr

Kvar i stallet
Digital Indy
Digital Stair
Riley SW

Publicerad onsdag 17 mars 2021.